Do-it-yourself traject

Spraakmotorische stoornissen herkennen en behandelen

In 7 modules spraakmotorische stoornissen evidence based leren herkennen, onderzoeken en behandelen.

Het behandelen van spraakklankstoornissen is iets wat bijna alle logopedisten doen maar het is vaak moeilijker dan het lijkt.

Ken je dat?

  • Je krijgt een kind aangemeld met veel inconsistente spraakklankstoornissen en een beperkt klankenrepertoire en je weet niet waar te beginnen.
  • Je behandelt een kind al een hele tijd maar merkt toch weinig vooruitgang.
  • Je steekt uren in voorbereiding van je behandelingen.
  • Je hebt een vermoeden van spraakontwikkelingsdyspraxie maar je weet niet hoe je het kan diagnosticeren.
  • Je weet niet welke doelwoorden belangrijk zijn en het meeste effect zullen hebben.
  • Je ziet dat het kind dyspractische kenmerken heeft maar je weet niet hoe je dit moet aanpakken.

Maar wil je eigenlijk…

  • Weten hoe je een kind met een vermoedelijke spraakontwikkelingsdyspraxie kan onderzoeken.
  • Een goed behandelplan kunnen opstellen.
  • Zelf durven beginnen aan de behandeling van kinderen met spraakmotorische problemen.
  • Je voorbereidingstijd drastisch inkorten.
  • Op een leuke manier en evidence based therapie geven.
  • Sneller vooruitgang boeken.

Is dit allemaal heel herkenbaar? Dan is de cursus ‘Spraakmotorische stoornissen herkennen en behandelen’ écht iets voor jou!

Toen ik pas afgestudeerd was, kende ik enkel fonetische spraakklankstoornissen en de behandeling volgens Van Riper.

Over fonologische stoornissen en hoe deze te behandelen was toen, zeker in het Nederlandstalig gebied, nog maar weinig gekend. Gelukkig werd nadien Metaphon vertaald naar het Nederlands en leerde ik Hodson & Paden kennen en sindsdien kon ik ook fonologisch gaan behandelen.

Beide methodes werkten zeer goed bij veel kinderen maar toch waren er soms kinderen waarbij het probleem ruimer bleek te zijn, bij wie de methodes niet zo goed bleken aan te slaan als verwacht.

Ik besloot om de basiscursus PROMPT te gaan volgen en toen ging er een hele nieuwe wereld voor mij open! Ik leerde ook spraakmotorische problemen herkennen en behandelen en ik merkte dat ik veel sneller resultaat boekte, ook bij kinderen met ernstige spraakklankstoornissen.

Sterk logopediepraktijk
Logopedie Sterk PROMPT

Mijn interesse in spraakmotoriek en spraakmotorische stoornissen was aangewakkerd en ik ging me er steeds meer in verdiepen. Ik leerde meer over de principes van motorisch leren, over DTTC (Dynamic Temporal Tactile Cueing), over ReST (Rapid Syllable Transition Training) en over hoe je spraakmotorische problemen kan aanpakken tijdens je behandeling.

Wanneer ik nu een kind met spraakklankstoornissen krijg aangemeld, weet ik altijd waar te beginnen en kan ik alle tools die ik mij in de loop der jaren eigen heb gemaakt aanwenden en dat zorgt ervoor dat ik vaak sneller vooruitgang boek!

Met dit coachingtraject wil ik ook jou helpen om je logopedische skills nog verder te verbeteren zodat je met meer zelfvertrouwen en meer kennis aan de behandeling van ernstige spraakklankstoornissen kan beginnen.

Ik heb al veel cursussen op het gebied van spraak gevolgd. En toch heeft deze cursus mij veel gebracht. De motorische leerprincipes zijn meer gaan leven. Daarnaast heb ik nu meer evidence based methoden tot mijn beschikking (‘aanvliegroutes’) om in te kunnen zetten. Ik heb extra ideeën gekregen en ook het praktisch materiaal is prettig. Daarnaast ook meer handvatten om in gesprek te gaan met ouders en met het kind (bijv. de ‘ kinderlijke’ versie van het model van Levelt of de Flowchart DTTC). Daarnaast vond ik het heel prettig dat ik de cursus in mijn eigen tempo kon volgen en dat ik filmpjes terug kan kijken.

-Veronique Pijnenburg, logopediste bij Koninklijke Aurisgroep NL-

Dit krijg je in het Do-It-Yourself-traject tijdens de kerstactie

  • Onmiddellijk toegang tot de online cursus
  • 7 modules die je op eigen tempo kan volgen en herbekijken
  • Een mooie afwisseling tussen theorie en praktijk over diagnostiek en behandeling van spraakontwikkelingsdyspraxie
  • Praktijkvideo’s met voorbeelden 
  • Kant-en-klare scoreformulieren, stappenplannen, checklists en materiaaltips

Jouw investering: vanaf € 104 per maand

De kerstactie is afgelopen.
Sterk Logopediepraktijk

Aan het eind van de cursus heb je dit bereikt

1. Je hebt een duidelijk stappenplan om spraakklankstoornissen te onderzoeken

En weet wat de kenmerken van spraakontwikkelingsdyspraxie zijn.

2. Je kent de werkwijze van 2 evidence based behandelmethodes

En kan zo kiezen welke methode het beste past bij jouw cliënt.

3. Je kent nieuwe technieken die je ook kan toepassen bij andere spraakklankstoornissen

En zal zo sneller vooruitgang boeken bij het behandelen van spraakklankstoornissen.

    4. Je kan de juiste informatie bij ouders verzamelen

    En weet hoe je spraakontwikkelingsdyspraxie op een begrijpelijke manier aan ouders en kinderen kan uitleggen.

    5. Je kan na een grondige analyse een duidelijk behandelplan opstellen

    En beperkt zo je voorbereidingstijd achteraf.

    6. Je bent mee met de laatste ontwikkelingen rond spraakmotorische stoornissen

    En bezit zo een betere theoretische basis.

      226 deelnemers
      gingen je voor

      score
      8,8/10

      100%
      zou de cursus aanbevelen
      aan een collega

      Hoe ziet de cursus eruit?

      Theoretische achtergrond

      In deze module leer je: 

      • hoe de spraakproductie verloopt volgens het spraakproductiemodel van Levelt
      • hoe je spraakmotorische stoornissen kan situeren
      • hoe motorische bewegingsplannen ontstaan 
      • hoe de spraakmotorische ontwikkeling verloopt

      Wat is spraakontwikkelings-dyspraxie?

      In deze module leer je: 

      • de definitie en kenmerken van SOD

      • de alarmsignalen in de vroege ontwikkeling

      • de prevalentie en oorzaken van SOD

      • hoe je SOD kan uitleggen aan ouders en kinderen

      De principes van motorisch leren binnen spraaktherapie (PML)

      In deze module leer je: 

      • wat de PML zijn

      • het belang van de PML bij de behandeling van SOD

      • hoe je de PML toepast

      Diagnostiek

      In deze module leer je: 

      • wat de wetenschap zegt over diagnositiek

      • welke onderzoeken je kan afnemen

      • hoe je aan differentiaaldiagnostiek kan doen

      Behandelen volgens DTTC (Dynamic Temporal en Tactile Cueing)

      In deze module leer je: 

      • wat DTTC is

      • hoe de cueing hiërarchie verloopt volgens DTTC

      • hoe je aan doelwoordenselectie kan doen

      • hoe de PML worden toegepast bij DTTC

      Behandelen volgens ReST (Rapid Syllable Transition Training)

      In deze module leer je: 

      • wat de theoretische achtergrond is van ReST

      • wat de werkwijze is

      • hoe je aan doelwoordenselectie doet

      • hoe een ReST-sessie wordt opgebouwd

      Casuïstiek en materiaal

      In deze module:

      • neem ik je mee bij een casus uit mijn eigen praktijk

      • geef ik je nog heel wat materiaaltips

      *onmiddellijk toegang tot 7 modules.

      Wat anderen zeggen

      Heel erg blij dat ik deze cursus gevolgd heb. Je leert op een andere manier kijken naar kinderen die bij je in de praktijk komen. Het is een mooie aanvulling wanneer je al wat kennis hebt van Hodson en Paden en PROMPT maar ook zonder deze achtergrond krijg je heel wat inzichten en praktische handvaten mee.

      Nicky Lehaen – Logopediste Trapje op

      Deze cursus is een aanrader als je niet goed weet of een kind gebaat is bij fonologische therapie of niet. Bij kindjes waarbij je zoekgedrag ziet en het niet met zekerheid kan plaatsen. Je leert veel bij over SOD, maar ook over de verschillende methodes! Een brede kijk en een brede waaier van mogelijkheden. De documenten die je ontvangt, zijn ook zeer handig om te gebruiken!

      Valentina Pezzoli – Logopediste Sterc Turnhout

      Ik ben alvast heel blij dat ik deze cursus op mijn eigen tempo heb kunnen volgen. Wat een meerwaarde binnen het behandelen van kinderen met spraakproblemen! Ik neem ook een aantal zaken mee uit de cursus die ik kan gebruiken bij andere kinderen in therapie. De coworksessies zorgden ervoor dat ik heel concreet zaken kon uitproberen met andere cursisten. In de community konden ook gemakkelijk vragen gesteld worden. De filmpjes toonden heel concreet hoe jij tewerk ging. Ik heb er geen seconde spijt van! Dankjewel om je expertise te delen.

      Lieselot Wille – Logopedische praktijk Lieselot Wille

      Jouw investering

       Betaal in 6 termijnen

      € 104

      per maand

       Betaal in 3 termijnen

      € 209

      per maand

       Betaal in 1 keer

      € 597

      en je bespaart € 30

      Dit coachingtraject is wél voor jou als…

      •  … je nog niet zo lang geleden bent afgestudeerd en direct een vliegende start wil maken om evidence based te behandelen
      • … je vindt dat je in de opleiding te weinig over spraakontwikkelingsdyspraxie en de behandeling hiervan hebt geleerd
      • … je al meerdere jaren werkt, heel goed bent in fonologische therapie maar merkt dat dit voor sommige kinderen toch niet werkt
      • … je graag werkt volgens een stappenplan
      • … je graag praktische voorbeelden, materiaaltips en kant-en-klaar materiaal krijgt

      Dit coachingtraject is niet voor jou als…

      •  .… jij geen spraakklankstoornissen behandelt
      • … jij geen nieuwe behandelmethodes wil leren en tevreden bent met je eigen methode
      • … jij niet wil investeren in je behandelskills
      • … jij alles al weet over spraakontwikkelingsdyspraxie en ook prima weet hoe je dit moet onderzoeken en behandelen

      *onmiddellijk toegang tot 7 modules

      Een absolute aanrader: de opleiding is theoretisch goed onderbouwd, de informatie is duidelijk geïllustreerd door voorbeelden, video’s, zelfgemaakte templates waardoor je meteen concreet aan de slag kan gaan, interessante kennismaking met de technieken DTTC en ReST die een zinvolle aanvulling kunnen bieden naast andere technieken, modules blijven online beschikbaar.

      Karen Defrancq, logopediste bij Revalidatieziekenhuis Inkendaal

      Deze cursus geeft je een stevige theoretische basis om nadien heel concreet aan de slag te gaan rond onderzoek, diagnose en behandeling. Sabine legt duidelijk uit hoe een diagnostisch onderzoek er kan uitzien en bespreekt de verschillende behandelmethodes zeer gestructureerd met talrijke illustraties uit de praktijk. Boeiend!

      Katleen Gommers, logopediste 

      Veelgestelde vragen

      Wanneer kan ik inschrijven?

      Voor het DIY-traject kan je altijd inschrijven. 

      Worden de modules live gegeven?

      Neen, de modules zijn vooraf opgenomen videopresentaties en je hebt onmiddellijk toegang tot alle modules.

      Hoelang heb ik toegang?

      De online cursus blijft zolang hij bestaat.

      Ik heb al opleidingen rond SOD, DTTC en ReST gevolgd - is dit een aanvulling?

      Ik ken natuurlijk niet alle cursussen die er zijn, dus hier kan ik niet helemaal een antwoord op geven. Maar wat ik wel kan zeggen is: 

      1. De modules blijven beschikbaar dus je kan alles later nog eens opnieuw bekijken.

      3. Door het grote aanbod aan kant-en-klare scoreformulieren, checklists en workflows wordt het toepassen van de theorie makkelijker omgezet in de praktijk.

      Hoeveel tijd kost het om de cursus te volgen?

      Het bekijken van de videolessen duurt ongeveer 90 tot 120 minuten per module. Daarnaast reken je best nog een 60 tot 120 minuten per module voor de implementatie.

      Hoeveel kost de cursus?

      Het DIY-traject kan al volgen vanaf € 104 per maand. Je betaalt dan in 6 termijnen. In 3 termijnen van € 209 kan ook. Betaal je in 1 keer € 597 dan bespaar je € 30 op de totaalprijs.

      Ik heb nu te weinig tijd om de cursus te volgen. Kan ik de modules ook later bekijken?

      Ja, dat kan! De modules worden op een leerplatform gezet en blijven beschikbaar zolang de cursus bestaat. Je kan alles dus rustig op je eigen tempo bekijken.

      Wat is de inhoud van de cursus?

      Module 1: Theoretische achtergrond

      Module 2: Wat is spraakontwikkelingsdyspraxie?

      Module 3: De principes van motorisch leren

      Module 4: Diagnostiek

      Module 5: DTTC

      Module 6: ReST

      Module 7: Casuïstiek en materiaal

      Komt PROMPT ook aan bod tijdens de cursus?

      Neen, de focus van de cursus ligt niet op PROMPT. Het kan zijn dat er soms kort naar verwezen wordt maar de PROMPT-benadering zelf wordt niet besproken.

      Is de cursus vooral bedoeld voor de behandeling van spraakontwikkelingsdyspraxie?

      Ja en nee 🙂

      De behandelmethodes DTTC (Dynamic Temporal and Tactile Cueing) en ReST (Rapid Syllable Transition Training) zijn ontwikkeld voor het behandelen van kinderen met SOD maar de technieken die je leert kan je ook gaan toepassen bij andere spraakklankstoornissen.

      Ik werk in Nederland, is dit dan wel iets voor mij?

      Ja hoor. Binnen de diagnostiek worden zowel Nederlandse als Vlaamse testen besproken en er zijn ook een heel aantal zelfgemaakte templates die voor iedereen bruikbaar zijn. En de behandelmethoden DTTC en ReST kunnen zowel op het Vlaams als op het Nederlands worden toegepast.

      Ik kocht al eerder de masterclass over de principes van motorisch leren - weet ik hiermee niet voldoende?

      De basis van de principes van motorisch leren heb je nu maar de toepassing voor kinderen met spraakontwikkelingsdyspraxie is toch enigszins anders.

      Bovendien leer je tijdens dit traject ook hoe je aan diagnostiek kan doen bij spraakklankstoornissen én hoe je met de behandelmethodes DTTC en ReST aan de slag kan. 

      Ik werk in een logopedistenteam - kunnen mijn collega's de cursus ook bekijken?

      Neen, de inloggegevens die je ontvangt bij inschrijving zijn persoonlijk en kunnen niet met een collega of iemand anders gedeeld worden (zie algemene voorwaarden)

      Kan ik in termijnen betalen?

      Ja. Je kan in 1 keer, in 3 keer of in 6 keer betalen.

      Wat cursisten zeggen…

      Wendy Brams – Logopediste bij Het Klavertje over het coachingstraject van deze cursus

      Logopediepraktijk Sterk Sabine

      Hallo, ik ben Sabine

      Ik ondersteun en inspireer logopedisten om zelfzekerder spraak bij kinderen te behandelen.

      Ik ben Sabine Verhemeldonck, logopediste in Logopediepraktijk Sterk. Daar behandel ik kinderen met spraakklank- en taalstoornissen en oro-myofunctionele problemen. Vanuit mijn passie voor spraak ben ik mij meer en meer gaan specialiseren in het onderzoeken en behandelen van spraakklankstoornissen. Sinds 2016 ben ik ook een gecertificeerd PROMPT-therapeute.

      Om andere logopedisten te helpen bij het verwerven van meer kennis en het ontwikkelen van behandeltools rond spraakklankstoornissen bied ik trainingen, workshops, materialen en coaching aan.

      Wat anderen zeggen

      € 597 

      Ja, ik doe mee!

      In meer dan 40 video’s help ik jou om je inzichten en logopedische skills te verbeteren zodat je met meer zelfvertrouwen en meer kennis aan de behandeling van ernstige spraakklankstoornissen zoals spraakontwikkelingsdyspraxie kan beginnen.

      De kerstactie is afgelopen.