Do-it-yourself traject
Spraakmotorische stoornissen herkennen en behandelen
In 7 modules spraakmotorische stoornissen evidence based leren herkennen, onderzoeken en behandelen.
Het behandelen van spraakklankstoornissen is iets wat bijna alle logopedisten doen maar het is vaak moeilijker dan het lijkt.
Toen ik pas afgestudeerd was, kende ik enkel fonetische spraakklankstoornissen en de behandeling volgens Van Riper.
Over fonologische stoornissen en hoe deze te behandelen was toen, zeker in het Nederlandstalig gebied, nog maar weinig gekend. Gelukkig werd nadien Metaphon vertaald naar het Nederlands en leerde ik Hodson & Paden kennen en sindsdien kon ik ook fonologisch gaan behandelen.
Beide methodes werkten zeer goed bij veel kinderen maar toch waren er soms kinderen waarbij het probleem ruimer bleek te zijn, bij wie de methodes niet zo goed bleken aan te slaan als verwacht.
Ik besloot om de basiscursus PROMPT te gaan volgen en toen ging er een hele nieuwe wereld voor mij open! Ik leerde ook spraakmotorische problemen herkennen en behandelen en ik merkte dat ik veel sneller resultaat boekte, ook bij kinderen met ernstige spraakklankstoornissen.
Mijn interesse in spraakmotoriek en spraakmotorische stoornissen was aangewakkerd en ik ging me er steeds meer in verdiepen. Ik leerde meer over de principes van motorisch leren, over DTTC (Dynamic Temporal Tactile Cueing), over ReST (Rapid Syllable Transition Training) en over hoe je spraakmotorische problemen kan aanpakken tijdens je behandeling.
Wanneer ik nu een kind met spraakklankstoornissen krijg aangemeld, weet ik altijd waar te beginnen en kan ik alle tools die ik mij in de loop der jaren eigen heb gemaakt aanwenden en dat zorgt ervoor dat ik vaak sneller vooruitgang boek!
Met dit coachingtraject wil ik ook jou helpen om je logopedische skills nog verder te verbeteren zodat je met meer zelfvertrouwen en meer kennis aan de behandeling van ernstige spraakklankstoornissen kan beginnen.
Ken je dat?
- Je krijgt een kind aangemeld met veel inconsistente spraakklankstoornissen en een beperkt klankenrepertoire en je weet niet waar te beginnen.
- Je behandelt een kind al een hele tijd maar merkt toch weinig vooruitgang.
- Je steekt uren in voorbereiding van je behandelingen.
- Je hebt een vermoeden van spraakontwikkelingsdyspraxie maar je weet niet hoe je het kan diagnosticeren.
- Je weet niet welke doelwoorden belangrijk zijn en het meeste effect zullen hebben.
- Je ziet dat het kind dyspractische kenmerken heeft maar je weet niet hoe je dit moet aanpakken.
Maar wil je eigenlijk…
- Weten hoe je een kind met een vermoedelijke spraakontwikkelingsdyspraxie kan onderzoeken.
- Een goed behandelplan kunnen opstellen.
- Zelf durven beginnen aan de behandeling van kinderen met spraakmotorische problemen.
- Je voorbereidingstijd drastisch inkorten.
- Op een leuke manier en evidence based therapie geven.
- Sneller vooruitgang boeken.
Is dit allemaal heel herkenbaar? Dan is de cursus ‘Spraakmotorische stoornissen herkennen en behandelen’ écht iets voor jou!
Ik heb al veel cursussen op het gebied van spraak gevolgd. En toch heeft deze cursus mij veel gebracht. De motorische leerprincipes zijn meer gaan leven. Daarnaast heb ik nu meer evidence based methoden tot mijn beschikking (‘aanvliegroutes’) om in te kunnen zetten. Ik heb extra ideeën gekregen en ook het praktisch materiaal is prettig. Daarnaast ook meer handvatten om in gesprek te gaan met ouders en met het kind (bijv. de ‘ kinderlijke’ versie van het model van Levelt of de Flowchart DTTC). Daarnaast vond ik het heel prettig dat ik de cursus in mijn eigen tempo kon volgen en dat ik filmpjes terug kan kijken.
-Veronique Pijnenburg, logopediste bij Koninklijke Aurisgroep NL-
Dit krijg je in het DIY-traject
- online cursus op een leerplatform
- 7 modules die je zelfstandig kan volgen
- meer dan 40 video’s zodat je de cursus in delen kan bekijken
- kant-en-klare scoreformulieren en checklists
- 5 jaar toegang met updates
Jouw investering: € 574 € 549
*Betalen in termijnen is mogelijk
Aan het eind van de cursus heb je dit bereikt
1. Je hebt een duidelijk stappenplan om spraakklankstoornissen te onderzoeken
En weet wat de kenmerken van spraakontwikkelingsdyspraxie zijn.
2. Je kent de werkwijze van 2 evidence based behandelmethodes
En kan zo kiezen welke methode het beste past bij jouw cliënt.
3. Je kent nieuwe technieken die je ook kan toepassen bij andere spraakklankstoornissen
En zal zo sneller vooruitgang boeken bij het behandelen van spraakklankstoornissen.
4. Je kan de juiste informatie bij ouders verzamelen
En weet hoe je spraakontwikkelingsdyspraxie op een begrijpelijke manier aan ouders en kinderen kan uitleggen.
5. Je kan na een grondige analyse een duidelijk behandelplan opstellen
En beperkt zo je voorbereidingstijd achteraf.
6. Je bent mee met de laatste ontwikkelingen rond spraakmotorische stoornissen
En bezit zo een betere theoretische basis.
143 deelnemers
gingen je voor
score
8,8/10
100%
zou de cursus aanbevelen
aan een collega
Hoe ziet de cursus eruit?
Theoretische achtergrond
In deze module leer je:
- hoe de spraakproductie verloopt volgens het spraakproductiemodel van Levelt
- hoe je spraakmotorische stoornissen kan situeren
- hoe motorische bewegingsplannen ontstaan
- hoe de spraakmotorische ontwikkeling verloopt
Wat is spraakontwikkelings-dyspraxie?
In deze module leer je:
-
de definitie en kenmerken van SOD
-
de alarmsignalen in de vroege ontwikkeling
-
de prevalentie en oorzaken van SOD
-
hoe je SOD kan uitleggen aan ouders en kinderen
De principes van motorisch leren binnen spraaktherapie (PML)
In deze module leer je:
-
wat de PML zijn
-
het belang van de PML bij de behandeling van SOD
-
hoe je de PML toepast
Diagnostiek
In deze module leer je:
-
wat de wetenschap zegt over diagnositiek
-
welke onderzoeken je kan afnemen
-
hoe je aan differentiaaldiagnostiek kan doen
Behandelen volgens DTTC (Dynamic Temporal en Tactile Cueing)
In deze module leer je:
-
wat DTTC is
-
hoe de cueing hiërarchie verloopt volgens DTTC
-
hoe je aan doelwoordenselectie kan doen
-
hoe de PML worden toegepast bij DTTC
Behandelen volgens ReST (Rapid Syllable Transition Training)
In deze module leer je:
-
wat de theoretische achtergrond is van ReST
-
wat de werkwijze is
-
hoe je aan doelwoordenselectie doet
-
hoe een ReST-sessie wordt opgebouwd
Casuïstiek en materiaal
In deze module:
-
neem ik je mee bij een casus uit mijn eigen praktijk
-
geef ik je nog heel wat materiaaltips
*5 jaar toegang tot 7 modules.
Wat anderen zeggen
Heel erg blij dat ik deze cursus gevolgd heb. Je leert op een andere manier kijken naar kinderen die bij je in de praktijk komen. Het is een mooie aanvulling wanneer je al wat kennis hebt van Hodson en Paden en PROMPT maar ook zonder deze achtergrond krijg je heel wat inzichten en praktische handvaten mee.
Nicky Lehaen – Logopediste Trapje op
Deze cursus is een aanrader als je niet goed weet of een kind gebaat is bij fonologische therapie of niet. Bij kindjes waarbij je zoekgedrag ziet en het niet met zekerheid kan plaatsen. Je leert veel bij over SOD, maar ook over de verschillende methodes! Een brede kijk en een brede waaier van mogelijkheden. De documenten die je ontvangt, zijn ook zeer handig om te gebruiken!
Valentina Pezzoli – Logopediste Sterc Turnhout
Ik ben alvast heel blij dat ik deze cursus op mijn eigen tempo heb kunnen volgen. Wat een meerwaarde binnen het behandelen van kinderen met spraakproblemen! Ik neem ook een aantal zaken mee uit de cursus die ik kan gebruiken bij andere kinderen in therapie. De coworksessies zorgden ervoor dat ik heel concreet zaken kon uitproberen met andere cursisten. In de community konden ook gemakkelijk vragen gesteld worden. De filmpjes toonden heel concreet hoe jij tewerk ging. Ik heb er geen seconde spijt van! Dankjewel om je expertise te delen.
Lieselot Wille – Logopedische praktijk Lieselot Wille
Jouw investering
DIY-TRAJECT
€ 574 € 549
-
7 modules met meer dan 40 video’s t.w.v. € 1400
-
Kant-en-klare scoreformulieren en templates t.w.v. € 75
-
5 jaar toegang tot de online cursus en updates
-
Presentaties van alle modules
Dit coachingtraject is wél voor jou als…
- … je nog niet zo lang geleden bent afgestudeerd en direct een vliegende start wil maken om evidence based te behandelen
- … je vindt dat je in de opleiding te weinig over spraakontwikkelingsdyspraxie en de behandeling hiervan hebt geleerd
- … je al meerdere jaren werkt, heel goed bent in fonologische therapie maar merkt dat dit voor sommige kinderen toch niet werkt
- … je graag werkt volgens een stappenplan
- … je graag praktische voorbeelden, materiaaltips en kant-en-klaar materiaal krijgt
Dit coachingtraject is niet voor jou als…
- .… jij geen spraakklankstoornissen behandelt
- … jij geen nieuwe behandelmethodes wil leren en tevreden bent met je eigen methode
- … jij niet wil investeren in je behandelskills
- … jij alles al weet over spraakontwikkelingsdyspraxie en ook prima weet hoe je dit moet onderzoeken en behandelen
*onmiddellijk toegang tot 7 modules
Een absolute aanrader: de opleiding is theoretisch goed onderbouwd, de informatie is duidelijk geïllustreerd door voorbeelden, video’s, zelfgemaakte templates waardoor je meteen concreet aan de slag kan gaan, interessante kennismaking met de technieken DTTC en ReST die een zinvolle aanvulling kunnen bieden naast andere technieken, modules blijven online beschikbaar.
– Karen Defrancq, logopediste bij Revalidatieziekenhuis Inkendaal (BE) –
Deze cursus heeft me veel nieuwe inzichten gegeven en laat me voortaan anders kijken naar het behandelen van spraakmotorische stoornissen. Duidelijk opgebouwde cursus verdeeld in modules en hoofdstukken. De coworksessies zijn een echte meerwaarde waarbij je het geleerde meteen kan omzetten in de praktijk. Ik raad deze cursus zeker aan!
– Famke Jansen, logopediste bij Logopediepraktijk Famke Jansen
Veelgestelde vragen
Wanneer kan ik inschrijven?
Voor het DIY-traject kan je altijd inschrijven.
Worden de modules live gegeven?
Neen, de modules zijn vooraf opgenomen videopresentaties en je hebt onmiddellijk toegang tot alle modules.
Hoelang heb ik toegang?
De online cursus blijft 5 jaar toegankelijk. Je krijgt ook gratis toegang tot toekomstige updates en aanvullingen.
Ik heb al opleidingen rond SOD, DTTC en ReST gevolgd - is dit een aanvulling?
Ik ken natuurlijk niet alle cursussen die er zijn, dus hier kan ik niet helemaal een antwoord op geven. Maar wat ik wel kan zeggen is:
1. De modules blijven beschikbaar dus je kan alles later nog eens opnieuw bekijken.
2. Door de cowerksessies (over diagnostiek, DTTC en ReST) en de live Q&A-sessies wordt de drempel om met de opgedane kennis aan de slag te gaan enorm verlaagd.
3. Door het grote aanbod aan kant-en-klare scoreformulieren, checklists en workflows wordt het toepassen van de theorie makkelijker omgezet in de praktijk.
Hoeveel tijd kost het om de cursus te volgen?
Het bekijken van de videolessen duurt ongeveer 90 minuten per module. Daarnaast reken je best nog een uurtje per module voor de implementatie.
Hoeveel kost de cursus?
Het DIY-traject kost € 574 maar je kan betalen in termijnen en in dat geval kan je al instappen aan € 98 per maand.
Ik heb nu te weinig tijd om de cursus te volgen. Kan ik de modules ook later bekijken?
Ja, dat kan! De modules worden op een leerplatform gezet en blijven 5 jaar beschikbaar. Je kan alles dus rustig op je eigen tempo bekijken.
Wat is de inhoud van de cursus?
Module 1: Theoretische achtergrond
Module 2: Wat is spraakontwikkelingsdyspraxie?
Module 3: De principes van motorisch leren
Module 4: Diagnostiek
Module 5: DTTC
Module 6: ReST
Module 7: Casuïstiek en materiaal
Komt PROMPT ook aan bod tijdens de cursus?
Neen, de focus van de cursus ligt niet op PROMPT. Het kan zijn dat er soms kort naar verwezen wordt maar de PROMPT-benadering zelf wordt niet besproken.
Is de cursus vooral bedoeld voor de behandeling van spraakontwikkelingsdyspraxie?
Ja en nee 🙂
De behandelmethodes DTTC (Dynamic Temporal and Tactile Cueing) en ReST (Rapid Syllable Transition Training) zijn ontwikkeld voor het behandelen van kinderen met SOD maar de technieken die je leert kan je ook gaan toepassen bij andere spraakklankstoornissen.
Ik werk in Nederland, is dit dan wel iets voor mij?
Ja hoor. Binnen de diagnostiek worden zowel Nederlandse als Vlaamse testen besproken en er zijn ook een heel aantal zelfgemaakte templates die voor iedereen bruikbaar zijn. En de behandelmethoden DTTC en ReST kunnen zowel op het Vlaams als op het Nederlands worden toegepast.
Ik kocht al eerder de masterclass over de principes van motorisch leren - weet ik hiermee niet voldoende?
De basis van de principes van motorisch leren heb je nu maar de toepassing voor kinderen met spraakontwikkelingsdyspraxie is toch enigszins anders.
Bovendien leer je tijdens dit traject ook hoe je aan diagnostiek kan doen bij spraakklankstoornissen én hoe je met de behandelmethodes DTTC en ReST aan de slag kan.
Ik werk in een logopedistenteam - kunnen mijn collega's de cursus ook bekijken?
Neen, de inloggegevens die je ontvangt bij inschrijving zijn persoonlijk en kunnen niet met een collega of iemand anders gedeeld worden (zie algemene voorwaarden)
Kan ik in termijnen betalen?
Ja. Je kan in 1 keer, in 3 keer of in 6 keer betalen.
Wat cursisten zeggen…
Wendy Brams – Logopediste bij Het Klavertje
Hallo, ik ben Sabine
Ik ondersteun en inspireer logopedisten om zelfzekerder spraak bij kinderen te behandelen.
Ik ben Sabine Verhemeldonck, logopediste in Logopediepraktijk Sterk. Daar behandel ik kinderen met spraakklank- en taalstoornissen en oro-myofunctionele problemen. Vanuit mijn passie voor spraak ben ik mij meer en meer gaan specialiseren in het onderzoeken en behandelen van spraakklankstoornissen. Sinds 2016 ben ik ook een gecertificeerd PROMPT-therapeute.
Om andere logopedisten te helpen bij het verwerven van meer kennis en het ontwikkelen van behandeltools rond spraakklankstoornissen bied ik trainingen, workshops, materialen en coaching aan.
Wat anderen zeggen
€ 574 € 549
Ja, ik doe mee!
In meer dan 40 video’s help ik jou om je inzichten en logopedische skills te verbeteren zodat je met meer zelfvertrouwen en meer kennis aan de behandeling van ernstige spraakklankstoornissen zoals spraakontwikkelingsdyspraxie kan beginnen.