Weet je nog de eerste keer dat je leerde fietsen? Of hoe het voelde toen je voor het eerst een muziekinstrument probeerde te bespelen? Je had iemand nodig die je op weg hielp, duidelijke instructies gaf, fouten corrigeerde… en vooral: je had tijd nodig om te oefenen, te falen en weer opnieuw te proberen.
Met spraak werkt het net zo.
Als we kinderen met spraakklankstoornissen begeleiden, dan werken we niet alleen aan het goed uitspreken van losse klanken. We helpen hen eigenlijk om nieuwe motorische vaardigheden aan te leren. Denk aan het nauwkeurig aansturen van de tong, lippen of kaak – complexe bewegingen die samen spraak vormen.
En net zoals bij elke motorische vaardigheid, zijn er principes die helpen om het leerproces efficiënter en duurzamer te maken. Die vallen onder de noemer: motorisch leren.
Motorisch leren is meer dan ‘gewoon veel oefenen’
Motorisch leren draait niet alleen om herhaling. Het gaat over slim oefenen: doelgericht, in de juiste volgorde, met aangepaste feedback en een opbouw die past bij waar het kind in zijn leerproces zit.
In het begin is er vaak veel hulp nodig: je doet het samen, je stuurt bij, je geeft onmiddellijk feedback. Maar dat is nog maar de eerste stap.
Om echt te spreken van leren, moet een kind de nieuwe spraakbewegingen ook kunnen behouden (retentie) en toepassen in andere contexten (generalisatie). En dat vraagt om een andere aanpak. Een aanpak die veel verder gaat dan oefenen tot het ‘een keertje lukt’.
Daarom ontwikkelde ik het CLOSER-framework
Ik merkte in mijn praktijk dat ik nood had aan een helder kader dat me hielp om die principes van motorisch leren consequent toe te passen in de spraaktherapie. Geen losstaande weetjes of strategieën, maar een duidelijke leidraad die je stap voor stap meeneemt doorheen het leerproces.
Zo ontstond het CLOSER-framework.
Dit model helpt je om in elke fase van de behandeling doelgericht te werken: van het aanbrengen van nieuwe spraakbewegingen tot het versterken van automatisering en transfer naar spontane spraak. Zonder te vervallen in eindeloze oefensessies die weinig opleveren.
En dat zie je ook terug in mijn spraakbundels
De oefenmaterialen in mijn spraakbundels sluiten perfect aan bij de verschillende stappen binnen het CLOSER-model. Ze zijn niet toevallig gekozen, maar bewust opgebouwd om het leerproces te ondersteunen. Voor in de praktijk én voor thuisgebruik.
Werk jij met kinderen met spraakklankstoornissen en wil je zelf meer inzicht in motorisch leren? Dan nodig ik je van harte uit in mijn masterclass De Spraakprincipes. Je ontdekt er hoe je het CLOSER-framework concreet toepast, welke keuzes je maakt in oefenmateriaal, hoe je feedback aanpast en hoe je de transfer naar spontane spraak bevordert.